Csak azok a felsővezetői kiválasztók élhetik túl a következő időszakot, akik nem engednek a minőségből, a múlt módszereire is támaszkodnak, ám nyitnak a jövő technológiái felé. Mernek kísérletezni, beépítik munkájukba az AI-t. Az Arthur Hunt executive search cég szakértőinek írása.
Gyakran hallani, hogy sok döntéshozó az „old-fashioned”, elavult, merev kifejezésekkel illeti a felsővezetői kiválasztást. Van ebben némi igazság, hiszen az alapvető módszerek nem változtak a 90-es évek óta. Egy adott vezetői pozícióra a jelölteket fel kell kutatni, telefonon meg kell szólítani és a kiválasztási folyamatban végig azon kell dolgoznia a fejvadásznak, hogy a megbízó által preferált jelölt hozzájuk csatlakozzon.
A módszerek keveset változtak, a piac azonban nagyon sokat – vallja Seres Máté az Arthur Hunt ügyvezető partnere.
Kelly Katalin, az Arthur Hunt partnere hozzáteszi, hogy teljesen mások a cégek elvárásai a fejvadászok, illetve a jelöltek felé. Egyre nagyobb hangsúlyt kap a digitális „affinitás” és az AI ismerete, vagy legalábbis az arra való nyitottság, a „be ready to unlearn” mentalitás.
A vállalatoknak sok évre előre kell tervezniük a munkaerő-utánpótlást, hiszen a „boomer” generáció lassan közelít a nyugdíjkorhatárhoz. Fontos a tudatos tervezés, illetve a Z generáció megfelelő integrációja. Ez a generáció más elvárásokat támaszt a munkáltatók felé és ehhez a vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell. Ezt már Pálfi-Poczik Emese – az Arthur Hunt szervezetfejlesztési üzletág vezető tanácsadója – teszi hozzá.
- Wellbeing – mental health, egészséges étkezés, sport ösztönzése céges szinten
- Pszichológiai biztonság a munkahelyen
- Hibrid munkavégzés
- Gyors karrierlehetőség, tudatos utódlástervezés
Ami maradt…
Egy jó fejvadásznak érdemes ragaszkodnia a jól bevált módszerekhez, a felsővezetőket meg kell telefonon szólítani. Nem elég az online üzenetküldés, fontos a személyes kapcsolat. Az persze már nem mindegy, hogy mennyire profi az a megszólítás, valóban az ő szintjéhez passzol-e a pozíció, nem túl kevés és nem túl sok, és megfelelő módon kell tudni azt a lehetőséget tálalni – avat be néhány fontos „praktikába” Seres Máté.
Ezen múlik sokszor, hogy az egyik fejvadász be tud-e egy vezetőt „húzni” a folyamatba vagy sem. Természetesen a felsővezetők el is várják, hogy megszólítsuk őket, nem fognak hirdetésekre jelentkezni még akkor sem, ha esetleg látták az adott állásajánlatot. Ahogy egy ebben az üzletben dolgozó partner mondta egyszer, az igazi fejvadász nem a „fiókból húzza elő” a jelölteket, hanem a meglévő network-ön túl, mélyre ás a piacon és minden lehetséges jelöltet felkutat.
… és ami változik
Ezeket a hagyományos keresési módszereket modern eszközökkel kell támogatni, a social media platformok használata egyre inkább előtérbe kerül ebben a szakmában is. A puding próbája az evés – teszi hozzá Kelly Kata. Fontos eddig ki nem próbált módszereket bevetni. A kreativitás, az innováció, a hibázás kultúrája itt is lényeges, merjünk hibázni. Természetesen mindenhol előfordul – így nálunk is – olyan emberi hiba, ami amikor megtörténik nagyon kellemetlen, de utólag jókat lehet rajta nevetni. És nem mellesleg, sokat tanulni belőle. Amikor új technológiákkal kísérletezünk, azok működését tanuljuk, előfordulhat, hogy idő kell ahhoz, még megtaláljuk azt a folyamatelemet, amely során a technológiai újítás segít minket.
Az MI (mesterséges intelligencia) sem tabutéma, nem szabad a fejünket a homokba dugni, sok részfolyamatot ki fog váltani a mesterséges intelligencia, és erre tudatosan készülni is kell. Miért ne használhatnánk tudatosan a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket a keresési folyamataink során is? – teszi fel a kérdést Pálfi-Poczik Emese. Az AI alapú szoftverek nagyban támogathatják a fejvadászokat és piackutatókat abban, hogy az eddig sok időt jelentő, adminisztratívabb, ismétlődő folyamatokat, szűrő eljárásokat meggyorsítsák. Alkalmazhatjuk arra, hogy az önéletrajzok tartalmát összevessük, kulcskifejezésekre szűrjünk, készségeket és tapasztalatokat keressünk. Készíthetünk általa nagyon pontos briefeket, munkaköri leírásokat, és a jelentkezők illeszkedési potenciálját is értékelhetjük. Automatizált folyamatai által könnyebbé válhat az ügyfélmenedzsment is, vagy akár a riportok megírása. Rendkívül széles a tárháza az MI által kínált lehetőségeknek, nekünk pedig az a feladatunk, hogy megtaláljuk ezeket a folyamatoptimalizációs utakat.
Human touch nélkül nincs fejvadászat
Pár dolgot azonban sose felejtsünk el! Mindhárman kiemelik, hogy mindig figyeljünk az adatvédelemre, kritikusan értékeljük az MI által generált adatokat, valamint ne essünk át a ló túloldalára: a személyességet tartsuk meg. A „human touch”, amelyre szükség van és lesz, a folyamatos fejlesztésen és fejlődésen keresztül tud egyre inkább a kornak megfelelő lenni. Az executive search esetén is az egyén áll a fókuszban. Amellett, hogy szeretne egy megbízást jól teljesíteni, a fejvadász felelősséget vállal az ügyfelei és a jelöltje iránt. Emberek életére vagyunk hatással, formálhatjuk karrierjüket, lehetőséget ajánlhatunk a tanulásra, fejlődésre. Emiatt nagyon fontos, hogy megbízhatók és hitelesek legyünk. Ezt pedig személyes jelenlétünkkel, a jelöltek támogatásával és a bizalom kiépítésével érjük el. Bármennyire is gyorsan változik a világ, a fejvadászaton belül is időt kell szánnunk jelöltjeink megértésére, motivációjuk feltérképezésére. Úgy alakítjuk kapcsolódásainkat, hogy azok évekre stabil és támogató jelenlétet jelentsenek az általunk elhelyezett, a kiválasztási folyamatban résztvevők számára. Emellett a megbízást adó vállalatok vezetői is elvárják, hogy a profilról alkotott véleményünket, tanácsainkat személyesen adjuk át. Azt tapasztaljuk, hogy ez a személyesség, ez az őszintén kíváncsi attitűd nem megspórolható, nem kiváltható, és változás ide vagy oda, erre továbbra is szükség van.
Nem engedünk a minőségből
Az ügyfelek gyorsaságot, rugalmasságot és agilitást várnak el, aminek meg kell tudni felelni. Nem dolgozhatunk úgy, mint régen és nem is szeretnénk. Több munkát kell beletenni egy-egy keresésbe és sokszor jobban fel kell gyűrni az ingujjat, de csak alázattal, kemény munkával, ugyanakkor a minőségből soha nem engedve lehet sikeresnek lenni ebben a szakmában.
Az elmúlt 15 év gazdasági krízisei megszűrték a piacot. A 2008-2009-es világválságban, majd a Covid-járvány okozta visszaesés idején sok fejvadász eltűnt. A mostani válságot is csak azok élhetik túl, akik nem engednek a minőségből, a múlt módszereire is támaszkodva nyitottak a jövő technológiái iránt, és azokat beépítik munkájukba. Mernek bátran nyúlni ki nem próbált módszerekhez, újító megoldásokhoz.
Szóval mi fejvadászok is sokat változunk, alkalmazkodunk az irányunkba táplált elvárásokhoz, illetve gyakran mi alakítjuk azokat. Ezt a szakmát is erősen formálja a technológiai fejlődés. Fontos, hogy ezt az iparágat is felkészülten érjék ezek a változások.
Seres Máté, az Arthur Hunt executive search cég ügyvezető partnere
Kelly Kata, az Arthur Hunt executive search cég partnere
Pálfi-Poczik Emese, az Arthur Hunt szervezetfejlesztési üzletágának vezető tanácsadója
Az eredeti cikk ITT elérhető.